Työsuhdeasiat

UKK - työsuhdeasiat

Työsopimus

Haluan tehdä osittaista työaikaa ja työnantaja vaatii minua kirjoittamaan uuden työsopimuksen osittaisesta työajasta. Täytyykö minun allekirjoittaa tuo työsopimus?

Mikäli sinulla on jo yksi työsopimus allekirjoitettuna (esimerkiksi toistaiseksi voimassa olevasta työsuhteesta), ei sinun tarvitse, eikä kannata allekirjoittaa uutta työsopimusta. Kun kyse on osittaisesta työajasta, työnantaja voi sen järjestää muulla tavoin tietoteknisesti, eikä uutta työsopimusta tarvitse tehdä.

Pirhan työsopimuksessa lukee, että työskentelyalueena on koko Pirkanmaa. Voiko työnantaja määrätä minut vaikka toiselle puolelle Pirkanmaata töihin?

Hyvinvointialue todennäköisesti tulkitsee niin, että työsopimuksen kirjaus koko Pirkanmaan kattavasta työskentelyalueesta tarkoittaa sitä, että se voi tarvittaessa määrätä sinut työskentelemään vaikka toisella puolella Pirkanmaata. Siirto saattaa vaatia yt-neuvottelut, mutta mikäli työsopimuksessa on todettu että työpiste voi muuttua koko Pirkanmaan alueella ei työnantaja tarvitse ns. irtisanomisperustetta siirron toteuttamiseen. Lisää työsopimuksen sisältöön liittyvistä asioista löydät täältä.

Hyvinvointialueen työsopimuksessa lukee, että sitoudun varallaoloon, vaikka yksikössämme ei varallaoloa ole. Haittaako, jos tämän allekirjoitan?

Tällaisenaan tämä kirjaus on mitätön ja ristiriidassa työaikalain kanssa, sillä sinulle ei ole kerrottu varallaolon ehtoja. Mikäli yksikössä myöhemmin suunniteltaisiin otettavaksi varallaoloa käyttöön, tulisi asia käsitellä yhteistoiminnassa henkilökunnan kanssa. Lisää työsopimuksen sisällöstä löydät täältä.

Hyvinvointialueen työsopimuksessa lukee, että sitoudun lisätöihin. Kannattaako minun allekirjoittaa tämä tällaisenaan?

Ei. Lisätöihin ei tarvitse sitoutua, vaan niiden kuuluu olla jatkossakin vapaaehtoisia. Kannattaa pyytää, että tämä kohta muutetaan työsopimukseen. Lisää työsopimukseen liittyvistä asioista löydät täältä.

Lomat ja säästövapaat

Osastonhoitajan mukaan säästövapaita ei hyväksytä, onko tämä oikein?

Säästövapaista täytyy sopia työnantajan kanssa. Työnantajan ei ole siis pakko tällaiseen suostua. Vuosilomien jättämiselle säästövapaiksi pitää saada työnantajan suostumus. Säästövapaiden pitämisestä pitää sopia työnantajan ja työntekijän kesken, eli niiden pitämiseen tarvitaan sekä työntekijän että työnantajan suostumus.

Tämä sivu päivittyy... Päivitetty viimeksi 18.12.2023