Uusien palkkahinnoittelujen käyttöönotto takkuaa Pirhassa

25.3.2024

Helmikuun 2024 alussa otettiin SOTE-sopimuksen soveltamisalalla käyttöön uudet palkkahinnoitteluliitteet. Samassa yhteydessä määritettiin uusia työehtosopimuksen minimipalkkoja eli peruspalkkoja. Mikäli työntekijän palkka on ollut matalampi kuin uusi minimipalkka, nousee palkka takautuvasti 1.2.2024 alkaen vähintään uuden minimipalkan tasolle. Mikäli palkka on jo aiemmin ollut uutta minimipalkkaa korkeampi, pysyy palkka samana. Kenenkään palkka ei siis palkkahinnoitteluliiteuudistuksen takia laske.

Työnantajan tehtävänä on sijoittaa työntekijöiden tehtävät uusiin hinnoitteluihin KT:n yleiskirjeessä 3/2024 kerrottujen periaatteiden mukaisesti. Työnantajan tulee yleiskirjeen mukaisesti käydä luottamusmiesten kanssa neuvottelut, joissa käydään läpi työnantajan suunnitelma. Neuvottelujen tarkoituksena on antaa tosiasiallinen vaikutusmahdollisuus oikean hinnoittelukohdan valinnassa ja antaa tietoa tehtävien sijoittelusta sekä hyödyntää luottamusmiesten asiantuntemusta tehtävien sisällöstä.

Asiat eivät Pirhassa kuitenkaan noin helposti onnistu.

Pirhassa oli tarkoituksena saada maaliskuun aikana alustavasti sijoiteltua työntekijät uusiin hinnoitteluihin jonka jälkeen oltaisiin vielä käyty tarkentavat neuvottelut. Pirhan palvelussuhdeyksikkö ei kuitenkaan ole vielä nyt maaliskuun ollessa lopuillaan saanut palvelutuotannon toimialueilta pyytämiään vastauksia työntekijöiden sijoittumisesta uusiin hinnoitteluihin. Näin ollen neuvotteluja luottamusmiesten kanssakaan ei ole vielä aloitettu.

Viivästys aiheuttaa ongelmia myös neuvottelujen aloittamiselle palkkojen 1.6.2024 järjestelyeristä. Neuvotteluja varten tarvitaan tieto jaettavan järjestelyerän euromääräisestä summasta, jota varten taas tarvitaan tieto työntekijöiden sijoittumisesta uusiin hinnoitteluliitteisiin. Vaarana on siis niidenkin neuvottelujen venyminen pidemmälle.

Kirsikaksi kakun päälle Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus on päättänyt 25.3.2024 kokouksessaan käynnistää HR- ja TKIO-palveluita koskevat yt-neuvottelut, jotka saattavat johtaa enimmillään 60 työntekijän irtisanomiseen. HR-palvelut ovat olleet jo ennestään aliresursoituja ja osalla työntekijöistä työtaakka on ollut kohtuuton. Nyt käynnistyvät yt-neuvottelut lisäävät näitä ongelmia entisestään. Yt:t tulevat todennäisesti myös haittaamaan neuvottelutoimintaa ja hidastamaan vastausten saamista HR:stä esihenkilöiden kysymyksiin. On todennäköistä, että Pirkanmaan hyvinvointialue ei nyt käynnistämiensä yt-neuvottelujen takia tule selviämään palkkojen sopimuskorotusten neuvotteluista ja maksatuksesta valtakunnallisissa sopimusratkaisuissa tavoitelluissa aikatauluissa.