Pirhan seuraavat yt-neuvottelut alkavat 15.1.2024

10.1.2024

Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus on kokouksessaan 18.12.2023 päättänyt yt-neuvottelujen käynnistämisestä lasten, nuorten ja perheiden palveluiden, suun terveydenhuollon, avokuntoutuksen ja kehitysvammaisten päivä- ja työtoiminnan sekä vammaissosiaalityön alueella. Neuvottelut koskettavat noin 3500 työntekijää. Syynä työnantajan päätökselle ovat toiminnalliset ja taloudelliset syyt, sekä toiminnan uudelleenorganisoinnista johtuvat syyt. Sopeutustoimia tehdään rahoituksen riittämättömyyden vuoksi. Yt-neuvottelut voivat johtaa irtisanomisiin tai muutoksiin palvelussuhteen ehdoissa.

Neuvottelukutsun mukaan Pirha on asettanut neuvotteluiden tavoitteeksi vähentää pysyviä kustannuksia 42 milj. euroa. Neuvottelujen jälkeen mahdollisesti toteutettavat toimenpiteet voivat johtaa muutoksiin myös tukipalveluissa toimivan henkilöstön osalta. Ensisijaisesti työnantaja pyrkii vähentämään ostopalveluja.

Kutsu yt-neuvotteluihin tuli ammattijärjestöille maanantaina 9.1. ja itse neuvottelut alkavat maanantaina 15.1. Lain mukaan neuvottelut kestävät vähintään kuuden viikon ajan. Vasta neuvottelujen päätyttyä tiedetään millaisia konkreettisia keinoja työnantaja tulee käyttämään tavoittelemiensa säästöjen saavuttamiseksi.

Tehyn näkemyksen mukaan työnantajan suunnittelemat muutokset saattavat lisätä hoitohenkilöstön kuormittavuutta, joka mahdollisesti tulee heikentämään myös työnantajan veto- ja pitovoimaa. Kuormittavuus ei saa muuttua kohtuuttomaksi.

Yt-neuvotteluissa tehyläisiä edustavat pääluottamusmiehet sekä Pirhan Tehyn ammattiosastojen RAKE-ryhmän puheenjohtaja.

Lisää aiheesta aluehallituksen pöytäkirjassa.

Yt-neuvottelujen kohteena olevien toimintojen palveluverkkoselvityksistä voit lukea lisää aluehallituksen pöytäkirjasta.

Määräaikaisten työsopimusten jatkamiseen liittyvät epävarmuudet tulevat jatkumaan yt-neuvotteluiden aikana ja sen jälkeen mahdollisten uudelleensijoittamisien vuoksi.

Tarvittaessa tulemme järjestämään jäseniltoja asian tiimoilta. Seuraathan sähköpostiasi.