Paikalliset korvauskäytännöt jatkuvat ennallaan myös vuonna 2024

18.12.2023

Ammattijärjestöt ja Pirkanmaan hyvinvointialue ovat saavuttaneet neuvottelutulokset paikallisten korvauskäytäntöjen jatkosta vuodelle 2024. Sopimus koskee hälytysrahaa, työvuoron muutoskorvausta sekä varallaolon muutoskorvausta.

Hälytysraha maksetaan 140 euron suuruisena myös vuonna 2024. Hälytysrahan saaminen edellyttää, että työnantaja kutsuu vapaalla olevan työntekijän töihin siten, että hänen on oltava työpaikalla viiden tunnin sisällä kutsusta. Mikäli työhön kutsu tapahtuisi enintään tuntia ennen suunnitellun työvuoron alkua, ei oikeutta hälytysrahaan ole. Hälytysraha voidaan maksaa korotettuna, 200 euron suuruisena, mikäli potilaan henki ja terveys on välittömässä vaarassa, ja tilanne edellyttää välitöntä töihin saapumista.

Työvuoron muutoskorvauksen suuruus on 120 euroa. Muutoskorvauksen saaminen edellyttää, että suunniteltu työvuoro muuttuu työnantajan aloitteesta vähintään neljällä tunnilla. Muutoskorvauksen saa, mikäli työvuoro aikaistuu, myöhentyy tai jatkuu vähintään neljän tunnin verran, ja pyyntö muutokseen tehdään työnantajan aloitteesta saman tai edeltävän kalenteripäivän aikana. Viikonloppua ja arkipyhiä koskevat muutokset voidaan tehdä jo edeltävänä arkipäivänä.

Varallaolon muutoskorvauksen (120 euroa) ehdot säilyvät ennallaan.

Neuvottelutulos paikallisesta sopimuksesta koskee vuotta 2024. Neuvotteluissa esitimme myös mahdollisuutta kannustaa neljää tuntia lyhyempiin muutoksiin, esimerkiksi maksamalla ½ muutoskorvauksesta jos työvuoro muuttuisi yli kahden mutta alle neljän tunnin verran suunnitellusta. Tämä olisi tärkeää esimerkiksi kiirevastaanottojen toiminnan turvaamiseksi ja tuottaisi työnantajalle säästöä myös esimerkiksi potilaiden kuljettamisesta aiheutuvista kustannuksista. Työnantaja ei kuitenkaan tähän suostunut, vaan ilmoitti että mikäli muutoksia sopimukseen oltaisiin haluttu, täytyisi kaikkia korvaussummia pienentää tai poistaa ne kokonaan.