Pirhan laajat yt-neuvottelut alkavat 18.9.

11.9.2023

Pirkanmaan hyvinvointialueen aluehallitus on kokouksessaan 11.9.2023 päättänyt yt-neuvottelujen käynnistämisestä. Syynä työnantajan päätökselle on tälle vuodelle ennustettu 95 miljoonan euron alijäämä sekä Pirhan palveluverkkouudistus.

Pirha on työnantajana asettanut neuvotteluiden tavoitteeksi 42 miljoonan euron pysyvien säästöjen löytämisen. Neuvottelut voivat työnantajan mukaan johtaa enintään 500 henkilötyövuoden vähentämiseen. Osa henkilöstövähennyksistä saattaa toteutua irtisanomisina, mutta todennäköisesti isompi osa määräaikaisten palvelussuhteiden päättymisenä tai eläköitymisinä, jolloin eläköityvän työntekijän tilalle siirrettäisiin toinen työntekijä esimerkiksi jostakin lakkautettavasta toimintayksiköstä.

Palveluverkkouudistuksen osalta Pirhan olisi joka tapauksessa täytynyt yt-neuvottelut käynnistää. Koska esimerkiksi työpiste on työsuhteen keskeinen ehto, ei työnantaja saa näitä työsuhteen keskeisiä ehtoja muuttaa yksipuolisesti ilman työntekijän suostumusta tai irtisanomisperusteisia yt-neuvotteluja. Osa työntekijöistä on tosin saattanut jo työsopimuksessaan antaa työnantajalle luvan työpisteen muuttumiselle palvelussuhteen aikana, mutta mikäli tällaisista poikkeuksista ei ole sovittu täytyy asia käsitellä yhteistoiminnassa.

Kutsu yt-neuvotteluihin tulee ammattijärjestöille todennäköisesti tiistaina 12.9. ja itse neuvottelut alkaisivat maanantaina 18.9. Lain mukaan neuvottelut kestävät vähintään kuuden viikon ajan, koska esitetty vähennystarve on näin iso. Vasta neuvottelujen päätyttyä tiedetään millaisia konkreettisia keinoja työnantaja tulee käyttämään tavoittelemiensa säästöjen saavuttamiseksi.

Tehyn näkemyksen mukaan henkilöstövähennyksiä ei tulisi kohdistaa koulutettuun sosiaali- ja terveysalan henkilöstöön. Asiakas- ja potilastyötä tekevä henkilökunta on jo ennalta niin kovilla, että leikkaaminen sieltä olisi lyhytnäköistä. Jäljelle jäävän henkilökunnan työn kuormittavuus ei saa muuttua kohtuuttomaksi.

Yt-neuvotteluissa tehyläisiä edustavat pääluottamusmiehet sekä Pirhan Tehyn ammattiosastojen RAKE-ryhmän puheenjohtaja.

Järjestämme yt-neuvotteluista jäsenillan Pirhan tehyläisille torstaina 14.9. Kutsu on lähetetty sähköpostitse niille tehyläisille, joiden työnantajaksi on jäsenrekisteriin merkitty Pirkanmaan hyvinvointialue.