Työvuoron muutoskorvaus

SOTE-sopimuksessa ja KVTES:ssä ei ole määräyksiä vuoronvaihtokorvauksista. Olemme tehneet Pirkanmaan hyvinvointialueen kanssa paikallisen sopimuksen työvuoron muutoskorvauksista. Sopimus on voimassa 31.12.2024 asti

Paikallisen sopimuksen mukaan työntekijälle/viranhaltijalle maksetaan 120 euron suuruinen muutoskorvaus, jos työnantaja edellyttää työvuoron muuttamista (=vuoron vaihtamista, aikaistamista tai jatkamista) vähintään 4 tunnilla siten, että muutettu vuoro alkaa viimeistään seuraavana kalenteripäivänä pyynnön esittämisestä. Muutoksen tulee olla vähintään 4 tuntia alkuperäiseen työvuoroon nähden (työvuoron alun tai lopun pitää muuttua vähintään 4h verran verrattuna työvuorosuunnitelmaan, tai vapaapäivän muuttua työvuoroksi). Mikäli työvuoro muuttuu vapaapäiväksi ei siitä makseta korvausta, koska työntekijälle ei siitä varsinaisesti haittaa koidu.

Edellä kuvatusta edellytyksestä poiketen työnantajan aloitteesta tehtävät viikonlopun (la,su) ja maanantai-aamun aamuvuoron (=ennen klo 10 alkava työvuoro) työvuoromuutokset voidaan tehdä jo perjantaina ja muutetuista vuoroista maksetaan muutoskorvaus. Myös pääsiäisen, juhannuksen ja joulun vuoronvaihdot voidaan sopia edeltävänä arkipäivänä ja muutetuista vuoroista maksetaan muutoskorvaus. Sama koskee tilannetta, jossa arkipyhä osuu viikonlopun yhteyteen.

Mikäli työntekijä hälytetään vapaalta töihin ja tilanne oikeuttaa hälytysrahaan, maksetaan korkeampi korvaus eli hälytysraha, mutta silloin ei makseta vielä lisäksi muutoskorvausta.

Huom! Paikallisia sopimuksia koskevissa neuvotteluissa sovittiin, että paikallisten korvauskäytäntöjen soveltamisohjeet käydään työnantajan ja ammattijärjestöjen kanssa yhdessä läpi ennen niiden julkaisemista. Pirha on kuitenkin julkaissut soveltamisohjeet intrassa jo nyt, vaikka niitä ei vielä yhdessä olekaan läpi käyty. Niihin saattaa siis vielä tulla tarkennuksia.